- Kategórie blogu
- Hračky
- Školské potreby
- Detská izba
Potreby do školy a škôlky
Hračky
Vozidlá
Oblečenie
ZÁHRADNÉ HRAČKY
Kočíky a autosedačky
Príslušenstvo a doplnky
Nábytok a dekorácie
Oslavy a večierky



Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
- Úvod
- Blog
- Školské potreby
- Adaptácia na 1. stupni – ako dieťaťu pomôcť, na čo si dať pozor
Adaptácia na 1. stupni – ako dieťaťu pomôcť, na čo si dať pozor
Adaptácia v prvej triede má veľký vplyv nielen na ďalšie vzdelávanie, ale dokonca na celý život a je mimoriadne dôležitým prvkom pri budovaní pocitu hodnoty. Dieťa sa musí vžiť do role žiaka a s tým súvisí aj to, že sa musí sústrediť, prestať s aktivitami narúšajúcimi prácu v triede, byť relatívne samostatné. Adaptáciu treba chápať celostne, čo znamená, že žiak sa prispôsobuje nielen emocionálne či kognitívne, ale aj fyziologicky, napríklad sedu. Adaptačné ťažkosti môžu vyplývať zo znížených adaptačných schopností alebo z vplyvov prostredia. Dôležité sú aj predchádzajúce skúsenosti. Z pohľadu učiteľa alebo rodiča adaptácia pozostáva z aktivít zameraných na uľahčenie tohto procesu pre dieťa a uspokojovanie jeho potrieb tak, aby sa mohlo rozvíjať udržateľným spôsobom.
Je potrebná adaptácia prváka v škole?
Vývin dieťaťa prebieha harmonicky, keď sa dieťa cíti bezpečne a je oň postarané , hovorí detská psychologička Katarzyna Kornaus. - Vtedy nemyslí na to, koľko ho zoberie rodič a za koľko skončí vyučovanie, ale venuje plnú pozornosť a nasadenie hre a učeniu. Ťažký začiatok môže ovplyvniť ďalší priebeh učenia – predlžuje zvykanie si na novú situáciu, môže prváka dokonca odradiť. Pozitívnym štartom do nového dobrodružstva je pohodlie nielen pre dieťa, ale aj pre rodiča a učiteľa.
Faktory ovplyvňujúce adaptáciu prvého ročníka v škole
U dieťaťa sa adaptačný proces predlžuje v porovnaní s rovnakými procesmi, ktoré sa vyskytujú v dospelom živote. Má málo vedomostí a jeho nervový systém je stále slabo vyvinutý. Ide o vstup do nových sociálnych rolí – študenta v škole a študenta doma. Ako rýchlo a efektívne to dokáže, závisí od toho, ako bezpečne sa cíti. Domov je základ – prirodzené, najdôležitejšie prostredie. Dôležitým faktorom je domáca situácia – akých má žiak súrodencov, koľko času mu môžu rodičia venovať a ako tento čas trávia, ako s ním prebiehajú rozhovory a či vôbec prebiehajú. Dôležitá je úroveň slovnej zásoby a návykov dieťaťa.Schopnosť prispôsobiť sa novým pravidlám závisí od toho, ako domácnosť funguje – či má svoje povinnosti alebo má stanovený rytmus dňa. Mimoriadne dôležitý je postoj rodičov ku škole, respektíve to, ako ju prezentujú svojim deťom.
Medzi faktory, ktoré môžu uľahčiť alebo sťažiť adaptáciu dieťaťa v škole, patria:
- spôsob vybavenia miest určených pre študenta - stoličky, WC, police prispôsobené veku dieťaťa, samostatné skrinky, odhlučnenie kúta,
- prístup učiteľa - čím viac v duchu nenásilnej komunikácie (NVC), tým lepšie pre všetkých,
- veľkosť triedy,
- vzťah rodič – učiteľ – ak dieťa uvidí ich vzájomnú dôveru, určite to bude pre neho jednoduchšie,
- či už dieťa navštevovalo materskú školu.
Znaky, že dieťa sa ťažko adaptuje na školu
Dieťa je šťastné, že chodí do školy. Po prvé, pretože sa budú môcť učiť, po druhé, pretože budú môcť spoznávať nových ľudí a po tretie, pretože budú mať malé fyzické vlastnosti, ako napríklad výbavičku. Žiaľ, jeho predstavy často nezodpovedajú realite, pretože napríklad musí sedieť a nemôže sa rozprávať s čerstvo zoznámenými deťmi, čo je síce v rozpore s povahou dieťaťa a asociálom, ale zdá sa to nevyhnutné pre bezpečnosť dieťaťa. skupina. Počiatočné nadšenie slabne – ako ukazuje výskum po viac-menej 3 mesiacoch (píše o tom Klus-Stańska v publikácii Školská adaptácia sedemročných detí). Tu prichádza kríza. Môže vás naň upozorniť škola, alebo ho zbadáme sami. Musíte mať na pamäti, že reagovať, napríklad vo forme podráždenia alebo rebélie, keď idete do školy, je úplne prirodzené.Znepokojujúce môžu byť záchvaty agresivity, nočné pomočovanie, škrípanie zubov, objavenie sa nervových tikov, hryzenie nechtov, plač v bezvedomí, ťažkosti so zaspávaním (ak trvajú dlhšie ako niekoľko týždňov) alebo nespavosť. Dieťa sa môže tiež stiahnuť, stiahnuť sa do seba, keď je pre neho situácia príliš veľká. Potom bude depresívny, budú problémy s koncentráciou.
Skrotenie učením – ako sa rozprávať s dieťaťom o škole
Kríze môžeme predísť tak, že mladým žiakom poskytneme rozumnú podporu. V prvom rade sa musíte s dieťaťom čo najviac porozprávať, a to aj o zložitých témach, ktoré sa nemusia týkať školy. To je pre neho tá najlepšia informácia, ktorá mu ukáže, že sa k nim správame s rešpektom a že sa na nás môže obrátiť s akýmkoľvek problémom. Nesúdime, pomáhame dieťaťu robiť závery samo.
Hračky a knihy na uľahčenie adaptácie dieťaťa v škole
Dieťa sa najlepšie učí a krotí emócie pri hre. Môžeme tu realizovať školskú zábavu, pričom nápomocná je súprava Lego Day at School . Ako počas rozhovoru – nepreháňajme to s obdivom ku škole. Ukážme to tak, ako to je. Hovorme o tom, že pribudnú nové povinnosti a požiadavky, a že to bude mať aj svoje pozitíva.
Dbajme na to, aby pri adaptácii na školu bol doma kľud. Na tento čas si neplánujme žiadne doplnkové aktivity. Pozorujme dieťa aj v nasledujúcich mesiacoch a reagujme, ak sa objavia nejaké adaptačné ťažkosti.
Veľa štastia!