X
Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 08:00 - 16:00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 30 € a máte dopravu ZADARMO
Blog
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
28.02.2023
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
Tehotenstvo a pôrod ponechávajú na tele veľa viditeľných zmien, ktoré sa vracajú počas puerperia a dojčenia. Ženy sa snažia vrátiť k hmotnosti a post... čítať celé
Geometrické vzory pre malého rebela
28.02.2023
Geometrické vzory pre malého rebela
Geometrické vzory sú elegantné. Srší z nich jednoduchosť, no upútajú pozornosť a vyčnievajú z davu. Túto sezónu prišli do detského šatníka. čítať celé
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
28.02.2023
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
Biele džínsy sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v šatníku každého batoľaťa. Pre chlapcov je nepochybne základom mnohých štylizácií, no v prípade súp... čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!

Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Samostatnosť trojročného dieťaťa - ako ju podporiť?
27.02.2023

Samostatnosť trojročného dieťaťa - ako ju podporiť?



"Nemôžete byť slobodní, ak nie ste nezávislí. Aby dieťa získalo nezávislosť, je potrebné akceptovať jeho aktívne znaky osobnej slobody už od najútlejšieho detstva" – napísala Maria Montessori, tvorkyňa jedného z najpopulárnejších vzdelávacích systémov. Sebadôvera je teda predpokladom slobody a len skutočne slobodný človek sa môže naplno rozvinúť.

Začiatky sebestačnosti



Nie je to tak dávno, čo bábätko, neschopné samostatného pohybu, jedla, stopercentne závislé od dospelého; teraz - trojročné dieťa, hovoriace, chodiace a koordinované, vstupujúce do skupiny rovesníkov, schopné samostatne uspokojovať potrebu jedla, uvedomujúce si svoje fyziologické potreby. Obrovský rozdiel je badateľný aj vo vzťahoch s dospelými, ktorí začínajú brať trojročné dieťa vážnejšie ako nedávneho dvojročného, oslovujú ho "dospelácky" a vyžadujú od neho viac.

Je dôležité si uvedomiť, že získanie väčšej nezávislosti je cesta, ktorá je často hrboľatá. Dieťa to nasleduje od prvého nádychu a rozhodnutia – odteraz dýcham za seba. Postupne získava čoraz väčšiu kontrolu nad vlastným telom, sleduje zaujímavý predmet očami, naťahuje sa po predmetoch rukou, vyberá si preferovanú príchuť potravinárskych výrobkov, plazí sa, vstáva, chodí. Nie nadarmo sa im hovorí "míľniky vo vývoji".

Postupne získané zručnosti robia rodičov šťastnými, najmä keď sa objavia skôr, ako sa očakávalo. Horšie je, ak sa objavia neskôr ako u rovesníkov. Často sa stáva, že rodič, ktorý chce svoje dieťa podporovať, naruší jeho prirodzený rytmus vývinu, chce "urýchliť" nástup ďalšej fázy. Na začiatku samostatnosti je najdôležitejší pozorovanie a priestor na konanie – to je to, čo mladý človek potrebuje v procese sebatvorby.

Podpora, nerob to



Trojročné dieťa a rodičia na pokraji predškolskej výzvy – táto situácia často vyvoláva otázky : ako bude moje dieťa zvládať starostlivosť o seba? Bude schopný jesť sám? Bude sa obliekať alebo vyzliecť? Na túto chvíľu sa oplatí pripraviť oveľa skôr.

Už ročné dieťa skúša samo vykonávať rôzne činnosti, ktoré sú preňho nové a zaujímavé. plyšové je dobré zvážiť kvalitné voľné ponožky, na ktorých bude môcť dieťa trénovať nazúvanie a vyzúvanie a namiesto dreveného či plastového sporáka mu zabezpečiť bezpečný prístup k ozajstnému pracovnej dosky (napr. prostredníctvom tzv. kuchynského pomocníka), aby mohla pozorovať a skúšať sa podieľať na skutočnej príprave jedla.Počas tejto doby nie je potrebné investovať do hračiek, ktoré nepredstavujú skutočný svet, je lepšie mu zorganizovať vhodne pripravené prostredie a učenie sa samostatnosti bude príťažlivé ako zábava .Dieťa má chuť konať, čo dennodenne pozoruje u dospelých. Chce dať bielizeň do práčky, umyť si ruky, premiestniť riad, obuť mamine topánky, napodobniť "pitie" z bloku atď. Takže namiesto iného


To však nemôže byť náhodná akcia z dovolenky, ale súčasť každodenného života. Keď dieťa podnikne nejakú akciu, urobí to, pokiaľ je to pre neho atraktívne. V tom musí byť určitá dôslednosť – ak sa napríklad dieťa učí jesť vidličkou, nedá sa ňou nakŕmiť, spôsobuje to informačný chaos vo vyvíjajúcom sa mozgu. Tie činnosti, ktoré sa dieťa cíti, že to dokáže, malo by to byť s veľkou dávkou trpezlivosti dospelých ponechané na dieťa.

Vo svojej knihe "Objavenie dieťaťa" Maria Montessori píše: Komu sa slúži, nie mu pomáha, je vo svojej nezávislosti do istej miery obmedzený. Pre ľudskú dôstojnosť je tento koncept základný: Nechcem, aby mi slúžili, pretože nie somSme bezmocní, ale musíme si pomáhať, pretože sme sociálne bytosti – tu je to, čo musíte pochopiť, aby ste boli skutočne slobodní.

Prepustenie dieťaťa v najskoršom období vývinu – pred dovŕšením troch rokov veku, má veľa negatívnych dôsledkov. Ov prvom rade nedáva šancu rozvíjať vieru vo vlastné schopnosti a podkopáva sebaúctu, ktorá je dôležitá nielen pre trojročného, ale aj neskoršieho dospelého. Učí dieťa aj postojom, s ktorými sa bude rodič v blízkej budúcnosti ťažko vysporiadať – mama/otec to robí rýchlejšie, lepšie, presnejšie; načo sa namáhať?Keď o rok či dva očakávame, že sa naše dieťa bude obúvať alebo jesť polievku samo, pretože v tomto veku by to už malo zvládnuť samo, malý odmieta a očakáva, že bude obsluhovaný.

Ako podporovať?



Podpora sebestačnosti začína, keď dieťa dáva prvé signály svojej pripravenosti konať. Niekoľkomesačné batoľa siahne po lyžičke, ktorou sa kŕmi? Daj mu to! Ak je vybavený pohodlnou rukoväťou a je prispôsobený veľkosti jeho úst, dovoľte mu začať dobrodružstvo samostatným jedením. Dvojročné dieťa si vypýta chlebík? Nízky stolík alebo pomocník do kuchyne, malá doska na krájanie a predpripravené polotovary na najnižšej poličke chladničky alebo skrine a pripravený ísť. Batoľa skúma obúvanie topánok? Zabezpečte mu nízku stoličku, pohodlnú a ľahko sa obúvajúcu papuče alebo topánky bez šnúrok. V predsieni umiestnite vešiak s bundou vo výške dieťaťa a namiesto toho, aby ste svojho dvojročného obliekali von, ukážte mu, ako si ju vie obliecť aj samo.

Začnite s aktivitami dostatočne skoro, aby ste to nemuseli robiť v zhone. stabilná stolička na dosiahnutie kohútika, uterák zavesený v správnej výške, zubná kefka vždy na dosah), ďalší deň - obliekanie nohavíc (najlepšie z prírodných materiálov, pohodlné na obliekanie, s gumičkou) ), ďalší deň - nalievanie si čaju z malého džbánu do pohára...Ukážte trojročnému dieťaťu každú samoobslužnú činnosť zvlášť a veľmi pomaly, pričom ju rozdeľte na jednotlivé pohybov. Jedného dňa nech je to dôkladné čistenie zubov (a tu by ste to mali zabezpečiť, aby túto činnosť mohol praktizovať v kúpeľni, kde bude potrebný

Sebaúcta a sebavedomie



Trojročné dieťa je mladý človek s rastúcim povedomím o svete a sebe. Je dobré, že má pozitívne asociácie s vlastnými činmi - to buduje jeho vieru vo vlastné schopnosti. Nechajte ju, aby mala prvé povinnosti – kŕmenie domáceho miláčika (dennú porciu jedla by ste mali pripraviť v dosahu dieťaťa), starostlivé polievanie rastlín, upratovanie nielen vlastných hračiek, ale starostlivosť o celý dom spolu s rodičmi .Dajte jej pocítiť, že je jej súčasťou, že má vplyv na to, ako sa mení svet okolo nej. Trojročné dieťa úspešne obslúži mop, pomôže vložiť riad do umývačky riadu, utrie stôl handričkou. Pre dospelého sú tieto činnosti bežné a nezaujímavé; pre dieťa – sú stavebným kameňom nielen nezávislosti, ale celej jeho osobnosti.
Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi