X
Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 08:00 - 16:00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 30 € a máte dopravu ZADARMO
Blog
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
28.02.2023
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
Tehotenstvo a pôrod ponechávajú na tele veľa viditeľných zmien, ktoré sa vracajú počas puerperia a dojčenia. Ženy sa snažia vrátiť k hmotnosti a post... čítať celé
Geometrické vzory pre malého rebela
28.02.2023
Geometrické vzory pre malého rebela
Geometrické vzory sú elegantné. Srší z nich jednoduchosť, no upútajú pozornosť a vyčnievajú z davu. Túto sezónu prišli do detského šatníka. čítať celé
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
28.02.2023
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
Biele džínsy sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v šatníku každého batoľaťa. Pre chlapcov je nepochybne základom mnohých štylizácií, no v prípade súp... čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!

Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Adaptácia v škole prváka – ako dieťaťu pomôcť, na čo si dať pozor
27.02.2023

Adaptácia v škole prváka – ako dieťaťu pomôcť, na čo si dať pozor



Adaptácia na prvom stupni má veľký vplyv nielen na ďalšie vzdelávanie, ale dokonca na celý život a je mimoriadne dôležitým prvkom pri budovaní pocitu hodnoty. Dieťa sa musí vžiť do roly žiaka, to znamená, že sa musí sústrediť, zdržať sa konania, ktoré narúša prácu triedy, a byť relatívne samostatné. Adaptáciu treba chápať celostne, čo znamená, že žiak sa prispôsobuje nielen emocionálne či kognitívne, ale aj fyziologicky, napríklad sedu. Adaptačné ťažkosti môžu vyplývať zo znížených adaptačných schopností alebo z vplyvu prostredia. Dôležité sú aj predchádzajúce skúsenosti. Z pohľadu učiteľa alebo rodiča adaptácia pozostáva z aktivít zameraných na uľahčenie tohto procesu pre dieťa a uspokojovanie jeho potrieb do takej miery, aby sa mohlo rozvíjať udržateľným spôsobom. Čo je dôležité v tomto kritickom období?

Je adaptácia prvákov v škole nevyhnutná?



Vývoj dieťaťa je harmonický, keď sa dieťa sa cíti bezpečne a je oň postarané- hovorí detská psychologička Katarzyna Kornaus. – Nemyslia na to, koľko ich vyzdvihne rodič a kedy sa skončí vyučovanie, ale svoju pozornosť a nasadenie naplno venujú hre a učeniu. Ťažký začiatok môže ovplyvniť ďalší priebeh učenia – predlžuje zvykanie si na novú situáciu, môže prváka dokonca odradiť. Pozitívnym štartom do nového dobrodružstva je pohodlie nielen pre dieťa, ale aj pre rodiča a učiteľa.

Faktory ovplyvňujúce adaptáciu prváka v škole



U dieťaťa sa adaptačný proces predlžuje v r. vzťah k tým istým procesom prebiehajúcim v živote dospelého človeka . Má malé množstvo vedomostí a jeho nervový systém je stále slabo vyvinutý. Má vstúpiť do nových sociálnych rolí – študent v škole a študent doma. Ako, ako rýchlo a efektívne uspeje, závisí od toho, ako bezpečne sa bude cítiť. Základom je domov – prirodzené, najdôležitejšie prostredie. Dôležitým faktorom je domáca situácia – akých má žiak súrodencov, koľko času mu môžu rodičia venovať a ako je tento čas manažovaný, ako s ním prebiehajú rozhovory a či vôbec prebiehajú. Dôležitá je úroveň slovnej zásoby dieťaťa, jeho návyky. Schopnosť prispôsobiť sa novým pravidlám závisí od toho, ako fungujú doma – či majú svoje povinnosti alebo majú pevný denný rytmus. Mimoriadne dôležitý je postoj rodičov ku škole, respektíve ako ju prezentujú. dieťa.

Faktory, ktoré môžu uľahčiť alebo sťažiť adaptáciu dieťaťa na školu, tiež zahŕňajú:
  • spôsob vybavenia určených miesth pre študenta - stoličky, toalety, regály prispôsobené veku dieťaťa, samostatné skrine, tichý kútik,
  • prístup učiteľa – čím viac nenásilnej komunikácie (NVC), tým lepšie pre všetkých,
  • veľkosť triedy,
  • vzťahy medzi rodičmi a učiteľmi – ak dieťa uvidí ich vzájomnú dôveru, určite to bude pre neho jednoduchšie,
  • či už dieťa navštevovalo materskú školu.


Zmena môže a má právo byť strašidelná. Môže spôsobiť väčšiu alebo menšiu úzkosť. Ak hľadáte informácie, ako s tým pomôcť, prečítajte si Psychologický kútik..

Signalizuje, že dieťa má problémy s adaptáciou na školu



Dieťa je do školy rado. Po prvé preto, že sa bude môcť učiť, po druhé, pretože bude môcť spoznávať nových ľudí, po tretie, pretože bude mať málo fyzických vlastností študenta, ako napríklad výbavička. Žiaľ, jeho predstavy sa často nezhodujú s realitou, pretože napríklad musí pokojne sedieť a nemôže sa rozprávať s čerstvo zoznámenými deťmi, čo je síce v rozpore s detskou povahou a asociálom, ale zdá sa to nevyhnutné pre bezpečnosť skupiny. Počiatočné nadšenie opadne – ako ukazuje výskum asi po 3 mesiacoch (Klus-Stańska o tom píše v publikácii Adaptacja szkolna sven-na-latków). Tu prichádza kríza. Môže to byť upozornené školou alebo to môžeme zistiť sami. Treba mať na pamäti, že reagovať, napríklad vo forme podráždenosti alebo rebélie pri odchode do školy, je úplne prirodzené. Agresívne záchvaty, nočné pomočovanie, škrípanie zubami, objavenie sa nervových tikov, hryzenie nechtov, neutíšiteľný plač, ťažkosti so zaspávaním (ak trvajú dlhšie ako niekoľko týždňov) alebo nespavosť môžu byť znepokojujúce. Dieťa môže znepokojovať. môže sa tiež stiahnuť, uzavrieť sa, keď ho situácia premôže. Potom bude depresívny, nastanú ťažkosti s koncentráciou.

Krotenie poznaním – ako hovoriť s dieťaťom o škole



Kríza môže zabrániť tým, že malému študentovi poskytnete múdru podporu. V prvom rade sa musíte s dieťaťom čo najviac porozprávať aj o ťažkých témach, ktoré sa nemusia nevyhnutne týkať školy. To je pre neho tá najlepšia informácia, ktorá mu ukáže, že sa k nim správame s rešpektom a že sa na nás môže obrátiť s akýmkoľvek problémom. Nesúdime, pomáhame dieťaťu robiť závery samo. Kniha O strachu zo zmeny, adaptácie na novú sezónu, na nové pracovisko vám môže pomôcť pri rozhovore s vaším dieťaťom.


Prvé dni v škole sú pre dieťa výnimočné. Oplatí sa zobrať si pár dní voľna na sprevádzanie a napríklad ho vyzdvihnúť po vyučovaní, potom zo spoločenskej miestnosti, ďalšie dni po hodine, po dvoch ..., aby si dieťa zvyklo na nová situácia, mať vás po svojom boku. Určite sa musíte postarať o svoj pokoj, aby ste dieťaťu neprejavili nervozitu.


O škole hovoríme vecne. Svojmu dieťaťu sa oplatí ukázať, ako bude vyzerať deň v škole, ale môžete kresliť aj pozitíva, t.j. po lekcii budete vedieťcez prestávky, že sa počas hodiny môžete naučiť veľa nových, zaujímavých vecí. Je však lepšie nebyť v tom príliš optimistický. Kreslenie môže byť špecifickým spôsobom rozprávania. kresba s názvom "Deň v škole" môže byť východiskovým bodom konverzácie.

Určite môže pomôcť dohodnúť si prehliadku školy a jej okolia a podľa možnosti spoznať spolužiakov.

Naučenie sa pravidelnosti – dôležitá rutina



Úplne nové situácie, nový životný štýl – rodič im môže prispôsobiť dieťa aj doma, ale len s súhlas dieťaťa a po rozhovore s ním, pretože všetko by malo ísť tempom, ktoré dieťa akceptuje. Zhruba tucet dní pred začiatkom školskej dochádzky sa oplatí zaviesť zvyk skorého vstávania a večerných príprav oblečenia na ďalší deň. Dohodnime sa, že dieťa bude mať v izbe poriadok. sám. Oplatí sa ich zaradiť aj do domácich prác. Dokáže vyniesť odpadky, vysať či prach. Všetky tieto aktivity by mali prebiehať v priateľskej atmosfére, napríklad môžete dieťaťu pustiť obľúbenú hudbu. Pri adaptácii prváka pomôže spoločná príprava študijného kútika, ako aj absolvovanie Ako hovoriť, aby deti počúvali - oplatí sa to v r. polovice augusta, pretože koncom mesiaca alebo začiatkom septembra bude v predajniach veľký ruch a chaos. Nakúpme si základné veci, ktoré budeme určite potrebovať a časť financií si nechajme na veci, ktoré si môže učiteľ vypýtať pri prvom stretnutí s rodičmi.


Prispôsobenie nie je čas na zmenu správania a návykov dieťaťa, zdôrazňuje Katarzyna Kornaus. – Adaptácia nie je preto, aby si dieťa zvyklo na myšlienku, že nemá inú možnosť, ako ísť do školy. Adaptácia je, aby sa dieťa cítilo dostatočne dobre na to, aby sa chcelo vrátiť na toto konkrétne miesto.

Čo ešte možno urobiť na uľahčenie adaptácie dieťaťa v škole?



Psychologička Katarzyna Kornaus poskytuje niekoľko tipov, ktoré môžu rodičom a deťom uľahčiť život.
  • Čas na prvé školské dni si naplánujte tak, abypred začiatkom školského dňa a po jeho skončení venovali čo najviac času dieťaťu (oplatí sa dávať pozor, najmä keď vieme, že rozlúčka s našimi deťmi je náročná) - väčšia časová sloboda rodiča umožní pokojnejšiu rannú rozlúčku a nedostatok frustrácie spojenej s prípadným meškaním do práce.
  • Oznámte dieťaťu, kto ich vyzdvihuje, kedy a dodržujte opatrenia - nesplnenie zmluvy bude mať na druhý deň za následok ťažší rozchod a stratu dôvery .
  • Opýtajte sa svojho dieťaťa na stupnici od 1 do 10, ako sa cíti pripravené na školu. Deti majú rady odkazy na váhy, zapájajú sa do takýchto úloh. Môžete vytiahnuť predmet: prečo práve 5? Čo by sa muselo stať, aby sa z 5 stalo 8 alebo 10? To umožňuje dieťaťu oddýchnuť si od stresujúcej situácie, stimuluje jeho predstavivosť a kreativitu a môže dokonca viesť k skvelému plánu stráviť zvyšok dňa s rodičmi po škole.
  • Oplatí sa ajrodičom položiť si otázku, či sú pripravení na nové dobrodružstvo v živote ich a ich dieťaťa? Ak sa obávajú, ako to dieťa zvládne, je dobré, aby sa pokúsili špecifikovať, odkiaľ táto myšlienka pochádza a ako sa s ňou dá zaobchádzať?
  • Stojí za zmienku vybudovať si dobrý vzťah medzi rodičmi a učiteľmi. Správna komunikácia prináša fungovaniu dieťaťa v škole len pozitíva: rodičia sú dobre informovaní o školskej situácii dieťaťa, učiteľ lepšie pozná domáce prostredie žiaka – čo umožňuje lepšie, integrované aktivity doma i v škole v prípade ťažkostí, a predovšetkým dobrá komunikácia dospelých zaručuje pozitívny vzťah dieťaťa ku škole, pretože vidíje tu atmosféra porozumenia a prijatia.
  • Pred prvým dňom sa oplatí prejsť s dieťaťom cestu do školy. Ak môžete vstúpiť do budovy, odporúča sa to. Nech sa prvák rozhliadne po škole, zistí, kde je šatňa, učebne, jedáleň. Vďaka tomuto rozlišovaniu sa bude cítiť istejšie v skutočný prvý deň v škole.
  • Nepoužívame výrazy, pri ktorých by sa vaše dieťa mohlo báť školy. Informácie o škole by mali byť úprimné a konkrétne, bez emocionálneho presýtenia. Nechajte svoje dieťa, aby si vytvorilo vlastný názor na školu.
  • Nechajte ho prejaviť celú škálu emócií – pristupujme ku každému s pochopením a prijatím.
  • Ak cítime, že to bude pre dieťa ťažké, môžeme výbavičky - niečo, čo nám bude pripomínať rodiča a domov. Nechajte ho sprevádzať dieťa počas dňa a v ťažkých chvíľach ho nechajte nablízku. Po návrate zo školy môže dieťa povedať rodičovi, či potrebovalo počas dňa talizman použiť a v akej situácii. Stojí za to sa o tom s dieťaťom porozprávať.nájdite talizman: farebný kamienok, papier, pierko, stuhu alebo

Hračky a knihy, ktoré pomôžu dieťaťu adaptovať sa na školu



Dieťa sa najlepšie učí a krotí emócie pri zábave. Môžeme tu implementovať hru na školu a nápomocná môže byť sada antistresový šmrnc. Ako v rozhovore – nepreháňajme to s obdivom ku škole. Ukážme to tak, ako to je. Hovorme o tom, že pribudnú nové povinnosti a požiadavky a že to bude mať svoje pozitíva.

Dbajme na to, aby počas adaptácie na školu bol doma pokoj. Na tento čas si neplánujme žiadne doplnkové aktivity. Sledujme dieťa aj v nasledujúcich mesiacoch a reagujme, ak sa objavia príznaky adaptačných ťažkostí.

Veľa šťastia!
Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi