- Kategórie blogu
- Hračky
- Školské potreby
- Detská izba
Potreby do školy a škôlky
Hračky
Vozidlá
Oblečenie
ZÁHRADNÉ HRAČKY
Kočíky a autosedačky
Príslušenstvo a doplnky
Nábytok a dekorácie
Oslavy a večierky
Novinky
Zobraziť všetky novinkyBlog

28.02.2023
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
Tehotenstvo a pôrod ponechávajú na tele veľa viditeľných zmien, ktoré sa vracajú počas puerperia a dojčenia.
Ženy sa snažia vrátiť k hmotnosti a post...
čítať celé

28.02.2023
Geometrické vzory pre malého rebela
Geometrické vzory sú elegantné.
Srší z nich jednoduchosť, no upútajú pozornosť a vyčnievajú z davu.
Túto sezónu prišli do detského šatníka.
čítať celé

28.02.2023
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
Biele džínsy sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v šatníku každého batoľaťa.
Pre chlapcov je nepochybne základom mnohých štylizácií, no v prípade súp...
čítať celé
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!
Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
27.02.2023
Kedy navštíviť logopéda, alebo o tom, čo nie je vo vývine reči dieťaťa normou
Často sa pýtame sami seba, či by ste sa mali poradiť s dieťaťom so špecialistom. Tu je to, čo sú charakterizované jednotlivé fázy rozvoja reči a čo by nás malo viesť k návšteve špecialistu.
melódiové obdobie
pokračuje od narodenia do prvého roku života dieťaťa. Od svojich prvých okamihov dieťa komunikuje s prostredím s výkrikom. V závislosti od súčasných potrieb a stavu, v ktorom sa nachádza, používa rôzne typy plaču, ktoré môže interpretovať opatrná matka. Medzi druhým a tretím mesiacom života dieťa začína hlúpe , a tak robí konkrétne zvuky, ktoré znejú skôr ako náhodné zhluky slabík ako reč. Dieťa šesť mesiacov začína prenasledovanie . Opakuje sa okrem iného počuť slabiky ma-ma-ma, ma-ba, ga-ga, la-la . Zatiaľ však neprinášajú osobitný význam. Dieťa experimentuje so svojimi artikulačnými orgánmi a dozvie sa, že ich správne usporiadanie ovplyvňuje zvuky vychádzajúce z toho. Prvé, vedomé slová, ako napríklad matka, otec a zvukové výrazy, napr. miau, hau .
Čo by sa malo zaujímať o vývoj reči počas melódiového obdobia?
Vývoj dieťaťa, je dôležité vylúčiť všetky druhy organických prekážok, ktoré sa môžu vyskytnúť na ceste k správnemu ovládnutiu jazyka. Ak dieťa spí s otvorenými ústami, dýcha ústami alebo chrápaním, stojí za to konzultovať so špecialistom ERL, ktorý vylučuje hypertrofiu tretieho mandle, čo často vedie k strate sluchu. Mali by ste tiež pozorovať spôsob, akým dieťa nasáva, a v neskoršom štádiu konzumuje tuhé potraviny. Správna štruktúra pier alebo podnebia a dĺžka frenula zohrávajú kľúčovú úlohu v správnom artikulácii v neskoršom období života dieťaťa. Konzultujeme všetky naše úzkosti s pediatrom alebo rečovým terapeutom. Skutočnosť, že sa neobjaví dieťa, ktoré má sedem mesiacov, by pre nás mala byť signálom, ktorý musíme tiež poradiť s lekárom. Nedostatok chatovania často naznačuje problémy so sluchom.
Obdobie expresie
Medzi prvým a druhým vekom sa dieťa vyvíja veľmi intenzívne. Spolu s rozvojom motora sa vyvíja aj jeho reč. Batoľa chápe stále viac a viac a rozširuje zdroj svojho slovníka, takže keď je v druhom roku života, už spojil slová s dvoma čiapkami. Terapeuti a psychológovia reči sa domnievajú, že inventár slov v dvojročnom období by mal obsahovať asi 270 slov. Nejde, samozrejme, o ťažko vyjadriteľných slovách a porozumení slovom dieťaťa, ale o zvukových výrazoch a zjednodušených slovách typu bach, am, piť . V reči dieťaťa v tejto fáze je veľa náhrad, t. J. Swapy zvukov, ktoré si dieťa ľahšie všimnú.
Kedy na rečový terapeut v období expresie?
Čo by sa malo obávať o každého rodiča v tejto fáze, nie je skutočnosťou individuálneho , primárne slová do pätnásteho mesiaca života a žiadne spojenia medzi slovami okolo druhých narodenín. Dvojročné dieťa by malo správne vyjadriť zvuky M, T, B, N, D, Ś, ako aj všetky samohlásky, s výnimkou nosa (ą, ę). S každou nesprávnou realizáciou týchto zvukov (najmä medziznačných) by sa malo konzultovať so špecialistami. Signál, ktorý má ísť k rečovému terapeutovi, je skutočnosť, že dieťa je uviaznuté alebo opakované slabiky alebo vety vo vašich výrokoch. Terapeut posúdi, či sa zaoberáme džemom v ranom detstve, ktorý je normatívny, alebo či bude potrebná koktačná terapia.
Obdobie vety
Toto obdobie klesá medzi druhý a tretí rok veku. Dieťa sa v súčasnosti učí stavať vety. Na začiatku jeho viet sú veľmi jednoduché, pozostávajúce z dvoch slov, napr. mama dajte, nie je tu, Koko tu . Ako sa však slová zvyšujú v slovníku dieťaťa, vety sa stávajú čoraz rozsiahlejšie. V tejto fáze dieťa používa hlavne prítomné a kladné vety. Stále viac zvukov je správne implementovaných. Výsledkom je, že jeho reč chápu nielen jeho blízki, ale aj všetci z detského prostredia.
Kedy do rečového terapeuta s trojročným?
Musíme rýchlo reagovať, keď si to všimneme náš trojročný nemá záujem o verbálnu komunikáciu, nepomenúva veci z okolitej reality, nestavia vety, ani sa vyhýba očnému kontaktu s ľuďmi, ktorí ho oslovujú. Ak je reč dieťaťa nezrozumiteľná a pre okolie nezrozumiteľná, treba začať s logopédiou.
Obdobie reči špecifické pre dieťa
Toto obdobie je vo veku od troch do siedmich rokov. V tomto období sa výslovnosť dieťaťa zlepšuje, takže so siedmymi narodeninami vie správne artikulovať všetky hlásky poľského jazyka. Dieťa používa jazyk veľmi plynule, aj keď občas sa vyskytnú chyby. Používa nielen prítomný čas, ale aj budúci a minulý čas, objavujú sa všetky gramatické pády, vety sú prepracované a čoraz gramaticky správne.
Čo by nás malo znepokojovať v súvislosti s rečou predškoláka?
Vývin reči dieťaťa by mal byť ukončený do veku zo siedmich. Ako oneskorenia vo vývine reči sa označujú všetky druhy rečových chýb, nesprávna realizácia zvukov, ako aj nepravidelnosti v stavbe viet. Tento problém netreba podceňovať, pretože často je logopedická terapia nevyhnutná. Treba tiež pripomenúť, že chybná artikulácia často ovplyvňuje kognitívne fungovanie žiaka a môže byť príčinou školského neúspechu.
Pamätajte, že na logopedickú konzultáciu nikdy nie je neskoro a nikdy nie je príliš skoro. Dôverujme si a ak čokoľvek vo vývine reči dieťaťa vyvoláva našu neistotu, poraďte sa s odborníkom. Odkladanie návštevy logopéda na neskôr a čakanie, kým dieťa z problému samo vyrastie, môže viesť k hromadeniu problémov.