- Kategórie blogu
- Hračky
- Školské potreby
- Detská izba
Potreby do školy a škôlky
Hračky
Vozidlá
Oblečenie
ZÁHRADNÉ HRAČKY
Kočíky a autosedačky
Príslušenstvo a doplnky
Nábytok a dekorácie
Oslavy a večierky
Novinky
Zobraziť všetky novinkyBlog

28.02.2023
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
Tehotenstvo a pôrod ponechávajú na tele veľa viditeľných zmien, ktoré sa vracajú počas puerperia a dojčenia.
Ženy sa snažia vrátiť k hmotnosti a post...
čítať celé

28.02.2023
Geometrické vzory pre malého rebela
Geometrické vzory sú elegantné.
Srší z nich jednoduchosť, no upútajú pozornosť a vyčnievajú z davu.
Túto sezónu prišli do detského šatníka.
čítať celé

28.02.2023
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
Biele džínsy sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v šatníku každého batoľaťa.
Pre chlapcov je nepochybne základom mnohých štylizácií, no v prípade súp...
čítať celé
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!
Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
27.02.2023
Problémy sluchu u detí a ich vplyv na fungovanie dieťaťa v škole
Aká častá je strata sluchu?
Ak by sme boli požiadaní, aby sme označili vlastnosti dieťaťa s poruchou sluchu alebo vymenovali charakteristiky, ktoré sú charakteristické pre nich, mnohí Väčšina z nás by povedala načúvacie prístroje, implantáty alebo posunkovú reč. Strata sluchu funguje v našej predstave ako nezvyčajný problém, ktorý postihuje špecifickú, ľahko charakterizovateľnú skupinu ľudí. Medzitým štatistiky hovoria, že 3 z 1 000 detí sa rodia s poruchou sluchu. Ak k tomuto počtu pripočítame deti, ktorých strata sluchu je spojená so zápalmi uší alebo jednostrannou poruchou sluchu, uvidíme, že stratou sluchu trpí až jedno z 10 detí. Preto môžeme odhadnúť, že v priemere na jednu triedu pripadajú dve deti s poruchami sluchu (aj epizodické).
Typy straty sluchu
Strata sluchu nemá jednu tvár. V závislosti od miesta, ktoré bolo poškodené, existujú tri typy.
Prvou, ktorá vedie k strate počuteľnej hlasitosti, je prevodivá strata sluchu. Najčastejšie sa vyskytuje u detí školského veku. Ide o typ, ktorý je spôsobený chorobami vonkajšieho a stredného ucha.
Ďalším typom je senzorineurálna strata sluchu. V tomto prípade sa stratí nielen hlasitosť, ale aj čistota prijímaného zvuku. Je to spôsobené patológiami, ktoré sa vyskytujú v časti prijímajúcej zvuk.
Naproti tomu zmiešaná strata sluchu je taká, pri ktorej sa oba vyššie uvedené typy vyskytujú v jednom sluchovom orgáne.
Exsudatívna otitis je bežnou príčinou straty sluchu
Jedna z najčastejších príčin straty sluchu v predškolskom a ranom školskom veku u detí je exudívny otitis. Ide o zákerné ochorenie, pretože je charakterizované zadržiavaním tekutiny v bubienkovej dutine, často bez ďalších príznakov. Tekutina zostáva v uchu až tri mesiace, čo spôsobuje progresívnu prevodovú stratu sluchu.
Spúšťačmi tohto ochorenia sú zvyčajne: chronická nádcha, alergie alebo zväčšenie tretej mandle. Je veľmi dôležité, že neliečený zápal stredného ucha môže viesť k trvalým zmenám sluchu, ktoré majú negatívny vplyv na vývoj dieťaťa.
Aké sú stupne straty sluchu?
Správne fungujúci sluchový orgán zachytí zvuky do 20 db. To je všetko, kým budete počuť tikajúce hodiny. Keď je hladina počuteľného zvuku 20-40 dB, hovoríme o miernej strate sluchu. Už na tejto úrovni môže mať dieťa ťažkosti s prijímaním zvukov v triede. 45-70 dB je priemerná strata sluchu. Deti s týmto stupňom straty sluchu často potrebujú dodatočnú podporu v škole, majú ťažkosti s porozumením reči a ich artikulácia je nenormatívna. Výraznou stratou je vnímanie zvukov na úrovni 70-80 db. Aby dieťa s týmto prahom sluchu správne fungovalo, musí nosiť načúvací prístroj. Nad 80 dB hovoríme o tzv. "zóne ticha". Aby dieťa fungovalo v jazykovom a sociálnom priestore, je potrebné používať kochleárne implantáty.
Dieťa s poruchou sluchu v škole
Začiatok straty sluchu je často diskrétny. Stáva sa, že rodičia dlho nevedia, že dieťa s takýmto problémom zápasí. Príčiny výchovných ťažkostí svojho dieťaťa hľadajú inde. Medzitým kvôli problémom so sluchom dieťa mení svoje správanie. Je to únavné, pretože vynakladá veľa námahy na vypočutie učiteľa, ťažko sa sústreďuje a rozumie pokynom, čo sa často odzrkadlí na školských výkonoch. Už pri miernom stupni straty sluchu u žiaka vznikajú ťažkosti s diferenciáciou hlások a dochádza až k tomu, že dieťa niektorým slovám nerozumie. Mení sa aj jeho sebavedomie.
Treba si uvedomiť, že dieťa s poruchou sluchu bez ohľadu na stupeň poznáva okolitú realitu skreslene a dlhodobá porucha sluchu nepriaznivo ovplyvňuje vývin reči a kognitívne schopnosti dieťaťa.
Porucha sluchového spracovania
Deti s poruchami sluchového spracovania sú deti, ktoré majú problém počuť zvuky napriek dobrému fyzickému sluchu. Tieto ťažkosti vznikajú zabnormality, ktoré sa vyskytujú na úrovni centrálneho nervového systému. Je definovaná ako neschopnosť plne využiť zvuk počutý pri správnom vnímaní. Táto porucha spôsobuje ťažkosti s rozlišovaním zvukov, ťažkosti s čítaním a písaním, problémy s koncentráciou a precitlivenosť na zvuky. Jednou z metód práce s týmto typom poruchy je Tomatisova a Johansenova metóda.
Ako pomôcť dieťaťu s poruchou sluchu?
Aby sme účinne pomohli dieťaťu s diagnózou sluchových ťažkostí , je potrebné poskytnúť mu pomoc na mnohých úrovniach. Osobou prvého kontaktu by mal byť lekár, ktorý spolu s audiofonológom určí typ a stupeň straty sluchu. V prípade prevodovej poruchy sluchu bude potrebné nasadiť farmakologickú alebo chirurgickú liečbu. Inštalácia načúvacieho prístroja alebo implantátu bude výsledkom diagnózy senzorineurálnej straty sluchu. Potrebná je aj konzultácia s logopédom, ktorý posúdi jazykové funkcie dieťaťa a vedie logopedickú terapiu, ktorá bude zameraná na vhodnú stimuláciu reči a sluchu.
Pamätajte, že aj epizodická porucha sluchu u dieťaťa nepriaznivo ovplyvňuje vývin reči, rozumových a emocionálnych schopností dieťaťa. Nepodceňujme preto signály, ktoré sa k nám občas vysielajú. Keď máme podozrenie, že sa so sluchom nášho dieťaťa deje niečo zlé, mali by sme vyhľadať pomoc odborníkov, ktorí budú vedieť naše pochybnosti rozptýliť.