Správny vývoj dieťaťa do 24 mesiacov veku
Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 08:00 - 16:00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 30 € a máte dopravu ZADARMO
Blog
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
28.02.2023
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
Tehotenstvo a pôrod ponechávajú na tele veľa viditeľných zmien, ktoré sa vracajú počas puerperia a dojčenia. Ženy sa snažia vrátiť k hmotnosti a post... čítať celé
Geometrické vzory pre malého rebela
28.02.2023
Geometrické vzory pre malého rebela
Geometrické vzory sú elegantné. Srší z nich jednoduchosť, no upútajú pozornosť a vyčnievajú z davu. Túto sezónu prišli do detského šatníka. čítať celé
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
28.02.2023
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
Biele džínsy sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v šatníku každého batoľaťa. Pre chlapcov je nepochybne základom mnohých štylizácií, no v prípade súp... čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!

Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Správny vývoj dieťaťa do 24 mesiacov veku
28.02.2023

Správny vývoj dieťaťa do 24 mesiacov veku



Pohybový vývoj dieťaťa postupuje od hlavy smerom k dolným končatinám a od proximálnej (bližšie k srdcu) k distálnej (ďalej od srdca) a od zovšeobecnených reflexov spúšťaných podnetmi ku konkrétnym cieľavedomým činnostiam, ktoré sa spresňujú. Ako povedal jeden klinický lekár, "Bábätká (a deti) sú organizované vlastným spôsobom. V podstate sa správajú (a vyvíjajú) podľa zákonov, ktoré možno študovať, objavovať, potvrdzovať, vyčítať a oslavovať."

Míľniky vo vývoji dieťaťa



Sledovanie vývoja dieťaťa v priebehu času prispieva k zdravému vývoju a rozpoznávaniu možných abnormalít. Pozorovanie v ambulancii lekára je dôležité pre včasnú identifikáciu a liečbu vývojových porúch. Tradičné metódy pozorovania zahŕňajú, ale nie sú obmedzené na: rozhovory s rodičmi o ich možných pozorovaniach/obavách, hodnotenie vývojových a behaviorálnych míľnikov a pozorovanie dieťaťa počas rozhovoru a vyšetrenia.

Míľniky sú špecifické zručnosti získané v predvídateľnom poradí počas určitého časového obdobia, ktoré odzrkadľujú, ako vyvíjajúci sa nervový systém dieťaťa interaguje s prostredím.

Tieto zručnosti možno zoskupiť do nasledujúcich oblastí:

hrubá motorika, jemná motorika (vrátane sebaobsluhy), komunikácia (reč, jazyk, neverbálna komunikácia) a kognitívna a sociálno-emocionálna oblasť.

vývoj

Vývoj svojho dieťaťa môžete sledovať počas návštevy kliniky, konzultácie u špecialistu alebo návštevy očkovania. Takéto hodnotenie však nemožno považovať za konečné (žiadna štandardizácia), ale skôr za východiskový bod pre ďalšie kroky.

Odborníci z American Academy of Pediatrics (AAP) odporúčajú všetkým poskytovateľom primárnej starostlivosti, aby pri každej návšteve Kliniky zdravého dieťaťa posúdili vývoj dieťaťa a opýtali sa opatrovateľov na ich obavy týkajúce sa vývoja, učenia alebo správanie, vykonávanie výskumu a pozorovanie vývoja. Smernice AAP tiež odporúčajú, aby sa všeobecný skríning vykonával v prípade obáv počas sledovania a rutinne pri návštevách vo veku 9, 18, 24 a 30 mesiacov.

Aj keď sa psychomotorický vývoj dieťaťa uberá predvídateľnou cestou, je dôležité si uvedomiť, že individuálnu variabilitu ľudskej osoby spôsobujú vrodené aj environmentálne faktory, vďaka čomu je cesta vývoja každého dieťaťa jedinečná.

Vplyv vrodených faktorov súvisí s geneticky podmienenými vlastnosťami (napr. fyzické vlastnosti, dispozícia) a celkovým zdravotným stavom dieťaťa. Vplyvy prostredia v dojčenskom a detskom veku majú svoj zdroj predovšetkým v rodine. Významnú úlohu vo vývoji dieťaťa zohráva osobnosť rodičov a súrodencov, výchovné metódy, kultúrne prostredie a socioekonomický status rodiny a jeho vplyv na časové zdroje.

Nemôžete ignorovať žiadne abnormality zistené počas pozorovania vývoja. Primeraná liečba by sa mala začať ešte pred potvrdením konečnej diagnózy. Napríklad, ak abnormality zahŕňajú viac ako jednu vývojovú oblasť, dieťa by malo byť kvalifikované pre program včasnej intervencie (od narodenia do veku 5 rokov) alebo špecializovaný predškolský program (2 -5 rokov), čo zabezpečí optimálne posúdenie a liečbu. Lekári, ako sú logopédi, audioológovia a psychológovia špeciálne vyškolení na prácu s deťmi, môžu posúdiť a zaviesť liečbu vhodnú pre konkrétnu oblasť vývoja.

Pre správnu interpretáciu vyjadrení rodičov a poskytnutie preventívnych rád o správnom vývoji dieťaťa je potrebné porozumieť tzv. stopy vývoja. Súhrn vývojových stôp uvedený nižšie môže byť užitočným nástrojom na monitorovanie vývoja.

Novorodenec



Zmysly novorodenca sú zamerané na pozorovanie tváre, hlasu a dotyku opatrovateľa. Dieťa je už schopné konať tak, aby dosiahol svoj cieľ. Signály správania dieťaťa, ako je plač, uprené pohľady, napodobňovanie, priťahujú pozornosť opatrovateľa a stimulujú zmysly dieťaťa.

Reakcia kariérypre potreby dieťaťa spôsobuje formovanie pamäti a pripútanosti (úzke citové vzťahy s opatrovateľkou). Pripútanosť sa rozvíja počas celého detstva, vďaka čomu dieťa hľadá opatrovateľov v nepríjemnej situácii a tiež modeluje ďalšie vzťahy v neskorších obdobiach života. Kvalita interakcie rodič-dieťa ovplyvňuje celoživotnú komunikáciu, kognitívne schopnosti, fyzické zdravie, emocionálnu reguláciu a starostlivé správanie.

Jeden až dva mesiace



Keď opatrovateľ reaguje pozitívne na podnety kŕmenia a emocionálne sa zapája do dieťaťa, dozvie sa, že s ním bude zaobchádzať pozornosť a rešpekt.

Tri až štyri mesiace



Malé dieťa zapája opatrovníkov do spoločných hier (verbálnych, hmatových, motorických), ktoré im umožňujú osvojiť si tieto zručnosti, pozitívne emócie a pocit efektívnosti vo svojom konaní.

Šesť mesiacov



Keď dieťa sedí vzpriamene, môže ľahko dosiahnuť a chytiť predmet. Dieťa sa učí aj zrakom a hmatom ústami, pričom uprednostňuje novosť.

Deväť mesiacov



Uvedomenie si trvalosti objektu (známe predmety existujú, keď sú mimo dohľadu) umožňuje rozvoj pripútanosti. Existuje strach z cudzích ľudí a úzkosť z odlúčenia a nočné prebúdzanie, pretože dieťa si môže predstavovať určité situácie a chýbajú mu opatrovatelia. Vo veku 24 mesiacov dieťa skúma svet z "bezpečnej základne" s rodičmi a vracia sa, aby skontrolovalo prítomnosť opatrovateľov, kým sa presunie ďalej. Existuje uvedomenie si nemennosti predmetu (dieťa chápe, že známe predmety sa znova objavia a pamätá si ich dostatočne dlho na to, aby si ich kedykoľvek vybavilo).

Dvanásť mesiacov



Dieťa sa teší z toho, že sa môže samostatne pohybovať a vyberať si predmety na štúdium. Vo veku 8 až 14 mesiacov deti hovoria svoje prvé slová. Množstvo a rôznorodosť gest nám umožňuje predpovedať neskoršiu úroveň jazyka – gestá ilustrujúce výpoveď závisia od skúsenosti. Vek, v ktorom dieťa začína samostatne chodiť, nepredpovedá vývoj v iných oblastiach, pokiaľ táto schopnosť bola dosiahnutá pred dosiahnutím veku 18 mesiacov.

Osemnásť mesiacov



Malé dieťa je fascinované objavovaním nových oblastí, no zároveň zažíva zvýšenú separačnú úzkosť v predtým akceptovaných situáciách. Túli sa k opatrovateľkám, aby sa cítil viac odhodlaný robiť niektoré veci sám. Vo veku 2 rokov deti začínajú s jednoduchým predstieraným hraním, najprv zamerané na seba a potom na bábiky alebo plyšová hračka. Návaly hnevu sú výsledkom rýchleho rozvoja hrubej motoriky a pasívneho jazykového rozvoja (počúvanie a porozumenie) so stále obmedzenými možnosťami úplnej výrazovej komunikácie, motorickej zručnosti, pozornosti, oneskorenej odmeny (uspokojenia) a spolupráce s kolegami.

Dva roky



Prechod z detstva do detstva sa vyznačuje výrazným kognitívnym a rečovým vývinom. deti > Vo veku 30 mesiacov vedú symbolickú hru, priraďujú predmety imaginárne vlastnosti a používajú figúrky na napodobňovanie svojich vlastných činov. Druhý rok života je tiež najvyšší čas na záchvaty hnevu, agresivity a neposlušnosti.

Na záver, všetci pediatri by mali sledovať vývoj detí. Nepretržité pozorovanie si vyžaduje znalosť vývojových stôp a míľnikov špecifických pre daný vekový rozsah. Vždy, keď je to možné, vek, v ktorom by malo dieťa dosiahnuť míľniky, by mal byť založený na dôkazoch a mal by sa zaoberať všetkými oblasťami vývoja.
Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi