Výchova bez trestov a odmien – je to možné?
Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 08:00 - 16:00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 30 € a máte dopravu ZADARMO
Blog
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
28.02.2023
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
Tehotenstvo a pôrod ponechávajú na tele veľa viditeľných zmien, ktoré sa vracajú počas puerperia a dojčenia. Ženy sa snažia vrátiť k hmotnosti a post... čítať celé
Geometrické vzory pre malého rebela
28.02.2023
Geometrické vzory pre malého rebela
Geometrické vzory sú elegantné. Srší z nich jednoduchosť, no upútajú pozornosť a vyčnievajú z davu. Túto sezónu prišli do detského šatníka. čítať celé
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
28.02.2023
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
Biele džínsy sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v šatníku každého batoľaťa. Pre chlapcov je nepochybne základom mnohých štylizácií, no v prípade súp... čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!

Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Výchova bez trestov a odmien – je to možné?
27.02.2023

Výchova bez trestov a odmien – je to možné?



Vzdelávanie bez trestov a odmien? Mnohým rodičom sa to bude zdať absurdné, veď ako inak môžeme naučiť deti dôsledkom ich správania a spolupráce v spoločnosti, ak nie metódou palice a mrkvy? Pri učení sa plaziť alebo chodiť však používame nejaké výchovné metódy alebo disciplinárne metódy? Alebo sa možno spoliehame na prirodzenú motiváciu, ktorú má v sebe každé dieťa? Prečo nevyužiť rovnakú vnútornú motiváciu vášho dieťaťa v každodennom živote? Ako ukazuje vedecký výskum, prejavovanie rodičovskej autority má z dlhodobého hľadiska horšie účinky ako prejavovanie lásky a vedecký výskum to dokázal.

Vnútorná motivácia



Motivácia dieťaťa k žiadúcemu správaniu tým, že ho odmeňujeme, keď splní očakávania rodičov, má svoj pôvod v pokusoch s vtákmi a hlodavcami. Takto sa modelovalo správanie zvierat počas výskumu a experimentov. Samozrejme, želané efekty sa dajú dosiahnuť veľmi rýchlo, no funguje táto stratégia z dlhodobého hľadiska? Nie nevyhnutne. Výskumy a experimenty na veľkej skupine detí ukazujú, že motivácia odmeňovaním zabíja kreativitu a zverená úloha sa dieťaťu plní oveľa dlhšie. Je to spôsobené tým, že túžba po odmene môže byť pre dieťa taká stresujúca, že to obmedzuje jeho vynaliezavosť. Samozrejme, po určitom čase sa daná odmena stane nudnou a bežnou. motivácia dieťaťa klesá. Aby sme u dieťaťa zachovali ochotu spolupracovať, musíme zvýšiť alebo zmeniť odmeny, zvyčajne k tým lepším, väčším. Ako vidíte, táto rodičovská stratégia môže mať z dlhodobého hľadiska oveľa negatívnejšie účinky.

Experiment vedcov dokázal, že deti, ktorým bola zverená tvorivá úloha bez ďalšej motivácie v podobe odmeny, ju plnili s väčším nasadením a rýchlejšie a po jej skončení si ju chceli zopakovať, pretože im robila radosť. Motivácia na jeho výkon vychádzala z prirodzenej, vnútornej motivácie, ktorú má každý z nás. Ten istý, ktorý nás v detstve prinútil naučiť sa plaziť a chodiť.

Tresty a ich účinky



Tresty sa zvyčajne spájajú s telesnými trestami, výpraskom alebo krikom. Môžeme medzitým hodiť do jedného vreca aj izoláciu dieťaťa, keď je niečím vyzbrojené, alebo našu ľahostajnosť a citový chlad. Ukazuje sa, že popieranie rodičovskej blízkosti zanecháva dieťa v nepohode dlhšie ako telesný trest. Láska, pozornosť, blízkosť – to všetko zvyčajne dieťaťu odopierame, keď nespĺňa naše očakávania, správa sa nevhodne alebo je niečo obrnené.

Druhou možnosťou je tzv "time-out", teda dočasné odlúčenie dieťaťa, napríklad v jeho izbe, samostatnej izbe alebo kúte. Ide o jednu z najpopulárnejších rodičovských stratégií, ktorej cieľom je modelovať správanie dieťaťa a snažiť sa mu ukázať, čo je správne a čo nie. Medzitým sú jeho účinky opačné. Deti – zbavené pozornosti a lásky opatrovateľky – dostávajú signál, že nie sú akceptované, nehodné lásky rodičov. Kým staršie deti si uvedomujú, že čas odlúčenia časom pominie, mladšie deti nie. Tento stav môžu vnímať ako odmietnutie. "Som zlá, moje správanie je zlé, mama ma vtedy nemiluje" – podobné myšlienky môžu sprevádzať dieťa v čase izolácie. Potom jeho sebavedomie drasticky klesne. Pre malé dieťa je láska a starostlivosť rodiča zárukou bezpečia a potreby rovnako ako kyslík či jedlo. Netreba vysvetľovať, ako sa za pár rokov odohrá obrovská dráma... starý chlapec, ktorý je za trest zamknutý vo vlastnej izbe.


Zlé správanie alebo nevhodné správanie zvyčajne vyplýva z nevedomosti, nedostatočnej zrelosti alebo schopnosti ovládať svoje emócie a práve v týchto chvíľach deti potrebujú svojich rodičov a ich absolútne prijatie. Skutočnosť, že rodič akceptuje každé ich správanie, im dáva základ pre budovanie sebaúcty a sebavedomia.

Modelovanie správania dieťaťa trestom, či už fyzickým alebo psychickým, samozrejme vedie k tomu, že dieťa vyrastá v presvedčení, že jeho správanie má následky, ale to je úplne iné ako vychovávať dieťa s vedomím, že to, čo robí, ovplyvňuje ostatných iným spôsobom. . A toto je kľúčový rozdiel.

Dôsledky



Tresty nie sú to isté ako následky. Tou najlepšou lekciou je umožniť vášmu dieťaťu, aby sa rozhodlo a pocítilo prirodzené dôsledky týchto rozhodnutí. Napríklad:
  • ak si dieťa neodloží svoje obľúbené oblečenie na pranie, žiaľ, nebude si ho môcť obliecť do škôlky ani školy,
  • ak si dieťa neupratáva svoje obľúbené hračky, existuje šanca, že sa zničia a ďalšie si už nebudete môcť kúpiť,
  • ak sa dieťa nebude chcieť vrátiť z ihriska v dohodnutý čas, nezostane mu doma čas na hru, rozprávky či iné aktivity.


Prirodzené dôsledky ukazujú dieťaťu, ako jeho voľby alebo správanie ovplyvňujú jeho budúcnosť a budúcnosť ostatných. Rozdiel je v tom, že keď dieťa zažije prirodzené následky, rodič by mal byť vždy oporou ako:
  • Viem, že vás to môže mrzieť,
  • Chápem, že ste naštvaný,
  • Viem si predstaviť, aké ťažké to pre teba musí byť.


Ak dieťa chce, môžete ho objať, prejaviť pochopenie pre jeho ťažké emócie.

Kde začať?



tu): Prispôsobte si prostredie – uistite sa, že áno že miesto, kde sa dieťa zdržiava, je bezpečné, no stále dáva šancu na samostatnosť (tu sú veľmi cenné tipy na interiérový dizajn podľa Márie Montessori, o ktorých si môžete prečítať tu

vešiak, kde si dieťa môže odložiť svoje veci.otvorené koše na hračky, ktoré si môže dieťa samé upratať, – skriňa alebo plošina, aby si dieťa mohlo umývať ruky samo, – polička aby dieťa mohlo samostatne dosiahnuť a odložiť knihy, –

Ak sú vaše domáce potreby v bezpečí a v dosahu vášho dieťaťa, môžeme od neho vyžadovať, aby určité veci robili samé. Všetky nebezpečné či cenné predmety zároveň uchovávame mimo dosahu dieťaťa. Nemali by ste očakávať, že niekoľkoročné dieťa bude bojovať so svojou zvedavosťou a prirodzenou túžbou testovať všetko nové. Proste to nepôjde.

Siahnite po knihe – jedným z najjednoduchších nástrojov pre rodiča, ktorý chce dieťaťu vysvetliť svet, je kniha. Spoločné čítanie je skvelý nápad na kvalitný spoločný čas a spôsob, ako svojmu dieťaťu vysvetliť pravidlá spolunažívania. Veľmi zaujímavá a vtipná kniha zo série "Deti filozofujú" je návrh "Dobro a zlo. Čo je to?"

publikácie dánskeho pedagóga - Jaspera Juula.Kniha pripútanosti rodičovstva. Všetky sú tiež veľmi cenné. Bezpodmienečné rodičovstvo." Táto stratégia má veľa spoločného s pripútanosťou, o ktorej si môžete prečítať v
Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi