- Kategórie blogu
- Hračky
- Školské potreby
- Detská izba
Potreby do školy a škôlky
Hračky
Vozidlá
Oblečenie
ZÁHRADNÉ HRAČKY
Kočíky a autosedačky
Príslušenstvo a doplnky
Nábytok a dekorácie
Oslavy a večierky
Novinky
Zobraziť všetky novinkyBlog

28.02.2023
Urogynekologická fyzioterapia, t. J. Vrátenie do formy po tehotenstve a pôrode
Tehotenstvo a pôrod ponechávajú na tele veľa viditeľných zmien, ktoré sa vracajú počas puerperia a dojčenia.
Ženy sa snažia vrátiť k hmotnosti a post...
čítať celé

28.02.2023
Geometrické vzory pre malého rebela
Geometrické vzory sú elegantné.
Srší z nich jednoduchosť, no upútajú pozornosť a vyčnievajú z davu.
Túto sezónu prišli do detského šatníka.
čítať celé

28.02.2023
Biele džínsy, perfektný doplnok k letným súpravám - osvedčené štýly pre dievčatá
Biele džínsy sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v šatníku každého batoľaťa.
Pre chlapcov je nepochybne základom mnohých štylizácií, no v prípade súp...
čítať celé
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!
Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
27.02.2023
Vývojová dyslexia - čo to vlastne je?
Vývojová dyslexia
Štatistiky ukazujú, že 15 % detí v Poľsku má dyslexiu. Priemerne sú v každej triede 3-4 dyslektické deti. Často práve táto porucha ospravedlňuje školské neúspechy žiakov. Inokedy sa dyslexia považuje za zdroj pravopisných chýb detí alebo dospelých. Je to naozaj tak? Ak ste rodič, je dôležité vedieť, čo dyslexia naozaj je, a pochopiť niektoré fakty o dyslexii.
Čo je vlastne dyslexia?
Vývojová dyslexia je vedcami definovaná akoťažkosti s učením sa čítania a písania, ktoré vyplývajú z kognitívnych a poruchy exekutívneho vývinu, ktoré sa podieľajú na učení čítaťa. Hovoríme o zrakovom a sluchovom vnímaní, pamäti a pozornosti aj motorických funkciách, t.j. o hybnosti rúk, motorických činnostiach kĺbových orgánov a hybnosti celého tela.
Závažnosť a rozsah ťažkostí sa môžu líšiť, preto porucha môže mať rôzne formy:
- dyslexia - zhoršené čitateľské schopnosti,
- dysgrafia - poruchy písania,
- dysortografia – ťažkosti s učením sa správneho pravopisu.
Problémy s čítaním a písaním sa môžu vyskytnúť v troch vyššie uvedených formách, buď v kombinácii, alebo izolovane. Použitie výrazov citovaných vyššie umožňuje presnú definíciu oblasti obtiažnosti.
Aké sú príčiny dyslexie?
Pri hľadaní príčin dyslexie nemôžeme hovoriť o jednotlivých faktoroch. Existuje veľa dôvodov a môžu sa vyskytnúť súčasne v jednom prípade. Napríklad genetické faktory. Štúdie ukazujú, že keď je jeden z rodičov dieťaťa dyslektik, existuje 40 % pravdepodobnosť dyslexie u chlapcov a 20 % u dievčat. Porucha je preto diagnostikovaná oveľa častejšie u chlapcov ako u dievčat.
Ďalším dôvodom sú organické faktory, t. j. všetky druhy mikropoškodení centrálneho nervového systému. Tieto lézie sa získavajú hlavne v perinatálnom období. Vedci tiež čoraz viac spájajú výskyt vývojovej dyslexie s abnormálnou stimuláciou v počiatočných štádiách vývoja. Najmä nadmerné vystavenie dojčiat špičkovým technológiám bude mať v budúcnosti za následok abnormálny vývoj kognitívnych funkcií.
Ako rozpoznať dyslexiu?
Ešte dlho predtým, ako sa naučíte čítať a písať, si môžete všimnúť prvé príznaky, ktoré môžu naznačovať riziko dyslexie. Oneskorený motorický vývin, poruchy reči, poruchy reči, časté preskupovanie hlások a slabík, ťažkosti so zapamätaním si mien, mätúce smerovanie či obojručnosť sú len niektoré z príznakov vyskytujúcich sa u detí predškolského veku. Tieto znaky sa menia, keď dieťa starne.
Keď dieťa chodí do školy, objavujú sa nové ťažkosti, ako napríklad: oneskorenie v učení sa čítať a písať. Zvuky, ktoré znejú podobne (t-d, b-p, m-n) a vyzerajú ako (b-p, p-g, p-q, n-u, m-w), sú zmätené. List obsahuje tzv "zrkadlové odrazy písmen", je neopatrný, často nečitateľný. Dieťa si nedokáže zapamätať nové termíny a dátumy a v bežnom živote je pre neho ťažké určiť chronológiu udalostí. Stáva sa, že študentom vytvorené vety sú gramaticky nesprávne, jeho motorika je znížená. Bohužiaľ, všetky príznaky dyslexie sú príčinou problémov s učením a ovplyvňujú pohodu dieťaťa. Dyslexia zvyčajne ide ruka v ruke s emocionálnymi poruchami, ako je nízka sebaúcta a nedostatok sebadôvery.
Diagnostika dyslexie – kedy a kým?
Aj keď príznaky dyslexie možno zaznamenať už v ranom štádiu dieťaťa života, predpokladá sa, žediagnóza sa robí po dosiahnutí veku 10 rokova. Dieťa s rušivými ťažkosťami treba poslať do psychologicko-pedagogickej ambulancie. Pri vyšetrení tímu, ktorého súčasťou je pedagóg, psychológ a logopéd, sa vykonávajú testy na zistenie úrovne kognitívnych funkcií dieťaťa. vylúčenéPoruchy učenia sú tiež všetky organické príčiny, preto je dieťa posielané na oftalmologické a laryngologické vyšetrenie. Po vyšetrení, ak sa stanoví diagnóza, dieťa dostane potvrdenie o dyslexii. Tento dokument prispôsobuje požiadavky učiteľa schopnostiam žiaka. Dieťaťu sa poskytuje aj odborná pomoc.
Terapia dyslexie
Dyslexiu, žiaľ, nemožno úplne odstrániť zo života študenta. Všetky terapeutické aktivity sú však mimoriadne dôležité, aby sa minimalizovali deficity v kognitívnom fungovaní dieťaťa. V procese terapie bude jej hlavným cieľom zníženie ťažkostí pri písaní a čítaní. Tento efekt sa dosahuje rozvojom kognitívnych a výkonných funkcií zapojených do činností písania a čítania. Patrí sem napr. o cvičeniach vo vizuálnej a sluchovej analýze a syntéze, o cvičeniach na simultánnu a sekvenčnú pamäť a o cvičeniach v myšlienkových procesoch, ako je myslenie príčiny a následku alebo myslenie na základe analógie. Dôležité sú aj manuálne cvičenia s osobitným dôrazom na grafomotorické cvičenia.
Terapia by mala byť individuálna a mala by zohľadňovať stupeň a typ poruchy.
Ako vidíte, dyslexia je zložitý problém. Len hlbšie pochopenie tohto problému a systematická terapeutická práca pomôže prekonať túto poruchu a zlepšiť fungovanie žiaka v škole. Keďže ste rodičom dieťaťa s dyslexiou, oplatí sa túto tému preskúmať, aby ste mohli dieťaťu pomôcť aj doma, výberom správnych hier alebo terapeutických pomôcok.